donderdag 15 februari 2018

Rundergoulash met rijst

Vroeger thuis aten wij regelmatig rundergoulash uit blik (daar moet ik nu toch niet meer aan denken). Later heb ik vaak goulashsoep gegeten tijdens mijn wintersportvakanties. Eigenlijk eet ik het nu bijna nooit meer, terwijl het toch zo ontzettend lekker is. In 2014 heb ik al eens een kippengoulash gedeeld op m'n blog, nu is het dus tijd voor een echte rundergoulash.



Ingrediënten voor 4 personen:
  • 1 kg runderbraadlappen
  • versgemalen peper/zout
  • 2 eetlepels bloem
  • olijfolie
  • 2 grote uien
  • 3 teentjes knoflook
  • 2 grote rode puntpaprika's
  • 1 blikje tomatenpuree van 70 gram
  • 1 blik tomatenstukjes à 400 gram
  • 1 theelepel gerookt paprikapoeder (sweet)
  • 1½ theelepel karwijzaad (kummel)
  • 3 laurierblaadjes
  • 300 ml runderbouillon

Bereiding:
Pel en snipper de uien, pel de knoflook en hak ze fijn. Verwijder de zaadlijsten uit de paprika's en snijd ze in niet al te kleine stukjes.
Dep de runderbraadlappen goed droog en snijd het vlees in blokjes van 3 x 3 cm. Bestrooi de blokjes met versgemalen peper en zout. Bestuif het vlees met bloem en zorg dat de blokjes vlees allemaal bedekt zijn. Verhit in een grote braadpan/stoofpan een scheut olijfolie en bak hierin het vlees (in twee gedeelten) tot het dichtgeschroeid is. Haal het vlees uit de pan en zet even apart. Giet nog een klein scheutje olijfolie in de pan en bak nu de uien en de knoflook glazig. Voeg vervolgens de paprikablokjes toe en bak mee met de uien. Voeg dan de tomatenpuree, gerookt paprikapoeder en het karwijzaad toe en bak ook even mee met het paprika-uienmengsel. Voeg nu het vlees weer toe en vervolgens de tomatenstukjes. Als laatste de laurierblaadjes en de runderbouillon. Doe het deksel op de pan en laat het geheel aan de kook komen. Draai nu het vuur laag en laat het 3 tot 4 uur zachtjes stoven. Kijk af en toe of de goulash niet droog kookt. In dat geval wat water toevoegen. Wanneer de goulash klaar is eventueel nog op smaak brengen met peper en zout. Serveer de goulash met witte rijst. Ook lekker met pasta of aardappelen of aardappelpuree.

Eet smakelijk!

2 opmerkingen:

  1. Ik weet dat dit recept lekker is. Ik ben blij dat je toch flink aantal tenen knoflook gebruikt. Ik zelf ben gek op goulash, goede welteverstaan. Dikke duim.

    BeantwoordenVerwijderen