woensdag 19 juli 2017

Beurre Café de Paris

Onlangs weer eens in Ouddorp bij restaurant Twins gegeten. Voor de tweede keer heb ik daar hun heerlijke 'kruiden' boter gegeten, beurre Café de Paris. De eerste keer geserveerd op een heerlijke rib-eye en de tweede keer bij een broodplank met boerenbrood. Helaas konden ze mij niet vertellen wat de ingrediënten zijn van deze heerlijke boter, dus mijn zoektocht op Internet werd gestart. Na enig speurwerk kwam ik erachter dat het recept van deze boter dateert uit de 40-er jaren. Het originele recept is van de schoonvader van de eigenaar van het restaurant Café de Paris in Genève. De boter bestaat uit wel 24 ingrediënten. Toen ik dat las dacht ik 'nee, dat gaat 'm niet worden', maar na het lezen van de ingrediëntenlijst ben ik eens in m'n kruidentuintje, keukenkastjes en koelkast gaan neuzen en wat bleek, ik had alle ingrediënten gewoon in huis. Daarna was de beurre snel gemaakt. Het zijn heel veel ingrediënten, maar het is echt de moeite waard om het ook eens te proberen. 



Ingrediënten:
  • 250 gram roomboter op bij kamertemperatuur
  • 1 eetlepel tomatenketchup
  • 1 theelepel Dijon mosterd
  • 1 theelepel kappertjes, uitgelekt
  • 1 klein sjalotje, gesnipperd
  • 1 eetlepel platte peterselie
  • 1 eetlepel bieslook, fijngehakt
  • ½ theelepel tijmblaadjes
  • ½ theelepel rozemarijnblaadjes
  • ¼ theelepel gedroogde marjolein
  • ¼ theelepel  gedroogde dille
  • ¼ theelepel  gedroogde dragon
  • ¼ theelepel milde paprikapoeder
  • ¼ theelepel kerriepoeder
  • snufje cayennepeper
  • 1 klein teentje knoflook
  • 2 ansjovisfilets
  • 1 theelepel cognac
  • 1 theelepel madeira
  • ¼ theelepel Worcestershire sauce
  • ¼ theelepel fijngeraspte sinaasappelschil
  • ¼ theelepel geraspte citroenschil
  • 1 eetlepel citroensap
  • ½ theelepel versgemalen zwarte peper
  • ½ theelepel zout


Bereiding:
Doe alle ingrediënten, behalve de roomboter, in  een blender en maal fijn.
Doe de roomboter in een kom samen met de fijngehakte ingrediënten. Prak met een vork het mengsel goed door de roomboter. Vorm de boter met behukp van een stuk plasticfolie tot een rolletje, koel het goed en serveer in plakjes gesneden bij b.v. rib-eye, tournedos, biefstuk of gewoon met lekker boerenbrood of stokbrood.

Eet smakelijk!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten